باشگاه خبری فراساحل: اجرای برجام با توجه به رفع محدودیتها در بخش اقتصادی، رهاورد مناسبی را برای صنعت نفت کشور به ارمغان آورد. صادرات نفت کشور به عنوان محرک اقتصاد داخلی و همچنین پایه درآمدی دولت در دوران تحریمها به نصف تقلیل یافت و با اجرایی شدن برجام در دی ماه 94 ، طی مدت 6 ماه صنعت نفت کشور در این بخش به موفقیتهای چشمگیری دست یافت و صادرات نفت را به دو برابر افزایش داد. بر همین اساس و برای اطلاع از شرایط صادرات و ذخیره سازی نفت، با مهندس سید پیروز موسوی مدیر عامل پایانههای نفتی ایران گفتگویی ترتیب داده شده که از نظرتان میگذرد:
- سالی که گذشت اولین سال رفع تحریم و اجرای برجام بود درباره شرایط کلی و تردد کشتیها پس از این رخداد یک توضیح کلی ارائه میکنید ؟
- با توجه به اینکه یکی از برنامههای راهبردی دولت در این بود که با امضای برجام و حل مناقشه هسته ای، تحریمها مرتفع شود لذا شرکت پایانههای نفتی ایران جزو اولین شرکتهایی بود که با ایجاد بسترهایی آمادگی خود را جهت ایفای نقش در این امر اعلام کرد . بر همین اساس و با توجه به آنکه اطلاع داشتیم که اگر قرار به افزایش درآمد کشور و به تبع آن حرکت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی باشیم منوط به افزایش تولید و صادرات نفت است لذا با علم به این موارد از ابتدای دولت یازدهم عمده تمرکز خود را بر روی نقاط آسیب پذیر یعنی اسکلهها و پهلوگاهها متمرکز کردیم و خوشبختانه طی دو سال کار جدی و تخصصی و بر طبق زمانبندی تعیین شده در زمان امضای برجام، 9 پهلوگاه را آماده تحویل نفت داشتیم که این نسبت به قبل رشد قابل توجهی داشت زیرا قبل از برجام تنها پنج پهلوگاه فعال در اختیار داشتیم .بر اساس آنچه گفته شد و با توجه به افزایش تولید و صادرات نفت ما به عینه توانستیم در عرض 6 ماه صادرات نفت را به دو برابر افزایش دهیم و خرسندیم که اعلام کنیم در حال حاضر بیش از دو برابر قبل از برجام در حال صادرات نفت خام هستیم . همچنین باید اشاره کرد که پس از اجرای برجام بیش از 850 نفتکش را در خارگ پذیرا بودیم و از این طریق صادرات را به ثمر رساندیم که البته این مهم تاثیر خود را بر روی اقتصاد و رفتار نیروی انسانی نیز گذاشته است .
- آیا با افزایش حضور نفتکشها مقاصد صادراتی هم تغییر کرد؟
- بله؛ باید اشاره کرد، در دوران تحریم هیچ نفتکش خارجی وارد آبهای ایران نمیشد به غیر از یک مقطع زمانی پس از انفجار نیروگاه در ژاپن و بر اساس افزایش نیاز این کشور به انرژی با اخذ مجوز طی زمان بندی مشخص تنها یک کشتی ژاپنی وارد آبهای ایران میشد اما امروز و با لغو تحریمها مشاهده میکنیم، نه تنها کشتیهای بین المللی بدون هیچ محدودیتی وارد آبهای کشور میشوند بلکه شرکتها و کشورهای اروپایی همچون توتال، بلاروس، اسپانیا و ... بعضا با نفتکشهای خود برای حمل محمولههایشان وارد آبهای کشور میشوند.
- پس در خصوص بیمه نفتکشها در حال حاضر مشکلی وجود ندارد؟
- خیر؛ نشان آن هم تردد بدون معضل نفتکشهاست .
- با توجه به پیگیری مستمر پژوهشگاه نفت درباره مسئله مهم اختلاط نفتهای خام ، آیا این پروژه به سرانجام رسید؟
- امروزه در دنیا شرکتها و پایانههای معتبر نفتی بر اساس سفارشات مشتری و استفاده از اتوماسیون و آخرین استانداردهای بین المللی، در این موضوع یعنی اختلاط نفت خام فعال هستند و یکی از نیازهای روز جهان است . بر همین اساس پژوهشگاه نفت نیز در حال تحقیقات نهایی است تا این تکنولوژی را بومیسازی کند. مطالعات آن در پژوهشگاه انجام گرفته و ما امیدواریم تا پایان سال به این مهم دست پیدا کنیم و در سال آینده به صورت عملی و در پایانه خارگ از این سیستم استفاده شود.
- با توجه به افزایش فعالیت بخش نفت کشور آیا در خصوص مبحث سوآپ هم برنامه ای دارید؟
- آنچه وظیفه پایانههای نفتی است به عنوان آماده سازی خطوط و مخازن ما این آمادگی را ایجاد کرده ایم و طی چند سال گذشته تعمیرات 9 مخزن انجام به اتمام رسیده است و آماده هستیم تا هر زمان شرکت ملی نفت برنامه خود را آغاز کرد فعالیت در این زمینه آغاز شود.
- میزان توانایی انجام سوآپ در حال حاضر چه میزان است؟
- حدود 100 هزار بشکه در آغاز ظرفیت خواهیم داشت.
- با توجه به رفع محدودیتها برای توسعه فعالیت، آیا با دیگر کشورها هم همکاری میکنید؟
- در حال حاضر از توان بومیاستفاده میکنیم ولی کمبودهایی در بخش سقف مخزن وجود دراد که در این زمینه نیازمند استفاده از توان خارجی هستیم. همچنین باید توجه کرد با تغییرات شدید آب و هوایی نیازمند کسب دانش روز جهانی هستیم تا بتوان از این رهگذر از بروز حوادث احتمالی جلوگیری کنیم . در حال حاضر با یک شرکت خارجی در بحث سطح سقف مخزن و سیستمهای نشت بند وارد گفتگو شده ایم .همچنین در حال حاضر فعالیت در بخش حوضها آغاز شده و حوضهای شیب توشیب و شناور را در حال فعالیت داریم که این مقوله نیازمند فعال شدن بیشتر صنعتگران است تا بتوانیم با استاندارد شرکتهای خارجی به سمت تولید داخل حرکت کنیم.
- در منطقه جاسک چه اقداماتی انجام گرفته است ؟
- در منطقه جاسک یکی از اقداماتی که به تحقق پیوست، اخذ و تنظیم سند به نام برای زمینهای مورد نیاز شرکت ملی نفت در این منطقه بود. علاوه بر این مطالعات جذب سرمایه گذار در این خصوص انجام شد اما به دلیل محدودیتهای مالی تصمیم گرفته شد تا از طریق جذب سرمایه گذار فعالیت انجام گیرد لذا این پروژه به طور کامل توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری و احداث خواهد شد و با توجه به مطالعات صورت گرفته در فاز اول مخازن با ظرفیت 10 میلیون بشکه مورد بهره برداری خواهد رسید و امیدواریم با انتقال از طریق خط لوله تا منطقه جاسک این مهم به سرانجام برسد.
- به فرض تامین سرمایه، این پروژه در چه بازه زمانی به سرانجام میرسد؟
- بخش مدیریت جذب سرمایه شرکت ملی نفت در حال انجام پروسه است و همکاران ما نیز برای برنامه ریزی نهایی در کمیته حضور دارند و خوشبختانه سرمایه گذاران خوبی از شرکتهای داخلی و خارجی اعلام آمادگی کرده اند لذا در مراحل پایانی هستیم تا انشالله در آینده ای نزدیک به سمت مناقصه و انتخاب سرمایه گذار حرکت کنیم .
کد خبر : 4300
ارتباط با سردبیر : info@opc.ir